Wednesday, 20 March 2013

Bersangka baiklah pada Allah--tak susahkan??

Assalamualaikum wbt kepada semua pembaca yg dirahmati Allah sekalian.. da berhabuk da blog ni xdiisi ape2..huhu lame da saye x update kn??ish3..org buzy la katekan.buzy knape?? yela..sbuk sngt sem ni lbh2 lg sem lpas pnye exam xbrape nk memuaskan..hmmm........mengeluh???
    Astaghfirullahalazim..dgn senangnye kte mngeluh bukn?? mengapakah kte begitu?? Sebenanye saye xperlu mngeluh pon dgn ape yg sye dpt..ye,saye gagal exam sem lpas dan trpakse repeat paper.. dan trpaksa mngorbankan cuti..tp prnah x saye trfikir yg stiap ape yg trjadi tu msti ade hkmahnye kn? Allah xpernah mnjadikan sesuatu tnpa ade sbb dan tujuan.. sdgkn manusia dicipta pon ade tujuannye..
    Apa tujuannye?? ye..sebagai seorang khalifah (2:30) dan juga beribadah kepadaNya (51:26)..nahh,itulah tujuan kte diciptakan.. Mari kte muhasabah diri sbentar. Tujuan kte dibumi ini cume dua itu sahaja tp mngapa kte msih mgeluh dgn ujian dan dugaan yang diberi olah Allah walhal kte da tahu bhwa kte dciptkan hnya utk mngabdikan diri pd Allah.. mngapa dgn ujian yg sekecil itu sahaja sudh dpt menggoyahkan iman dan kepercayaan kte kpd Allah walhal jika nk dibandingkan dgn nikmat yg telah diberi..Allahuakbar..sungguh xtrtanding..mngapa Allah kurniakan mcm2 nikmat utk kte? brbalik pd tujuan kte td.. Allah bg kte nikmat tu semua krana itu semua amanah supaya kte ingt blik tujuan kte..
   Goyahnye iman kte bukn? cume dgn ujian sdikit tu saje pon da mnimbulkan keraguan di hati kte dgn janji Allah..mashaAllah......para sahabat Rasulullah yg ditimpa ujian yg seberat2nye tdk prnah sekali pon rase ragu2 dgn janji Allah..mngapa?? Aqidah mereka sngt mantap..subhanallah.. mereka sngt berlapang dada dan redha dgn semua dugaan yg mereka hadapi...Bilal bin Rabah..walaupon diseksa,tapi msh memuji keesaan Allah..tapi kte?? jika kte disksa same seperti yg Bilal peroleh, adkah kte msih boleh bertahan seperti Bilal?? mampukah kte? tepuk dada tanye iman ye.. :-)
Peta hidup manusia...
    Sentiasalah bersangka baik kpd Allah kerana sesungguhnye dgn brsangka baik dgn stiap ketetapan Allah dpt mmbuat kte sntiasa ikhlas dan redha.. ingin saye petik kate2 ayah Qawalun (raja zaman Abassiyah) "kita xtahu ini adalah musibah atau rahmat tp kite hndaklah sntiasa berbaik sangka dgn Allah"..Allah sangat suka kalau hambaNya sntiasa mngingatiNya..jd tnggu apa lgi??? SELANGKAH KITA MNDEKATI ALLAH,BERLARI ALLAH MNDAPATKAN KITA.. sweetkan Allah?? jd mngapa kte prlu mngeluh dan brsangka buruk dgn stiap ujian yg Allah bg.. Allah bg kte ujian sbb ble kte dlm ksusahan,kte msti mntak bantuan Allah kan..jd time tu kte msti dkat sngt dgn Allah kan?? Allah mmg nk kte dkat dgn dye..
   Percayalah wahai saudara seIslamku..Allah xpernah mnguji hambaNya dgn ujian yg xmampu hambaNya pikul..oleh itu,walau sberat mana pun ujian dan dugaan yg kte peroleh,jgnlah sesekali kte mngeluh dan mnyalahkan takdir Allah..sesungguhnye Allah lbih tau ape yg trbaik buat kte..

"boleh jd kamu membenci sesuatu,pdahal itu baik bagimu..dan boleh jdi kamu mnyukai sesuatu,pdahal itu tdk baik bgmu.Allah mngetahui sdg kamu tdk mngetahui.."-2:216

    Jadi tunggu apa lagi?? bersama2lah kte membina iman yg kukuh dgn sntiasa redha dan brsabar dgn ujian Allah.. sesungguhnya Allah menyayangi kita dan sesungguhnya saya mnyayangi kalian kerana Allah...

Wassalam..

4 comments:

  1. bagusla awak:) betul, kena yakin dg kata Allah dalam hadis qudsi, "Aku adalah sebagaimana sangkaan hambaKu." bersangka baik, tak mudah namun tak susah ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betol3..ble kte brsangka baik pd Allah,inshaa Allah msti utk stiap pkara kte akn rase tenang dan xmngeluh kn?

      Delete
  2. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Oh ya, di sana anda bisa dengan bebas mendowload music, foto-foto, video dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete