Wednesday 23 January 2013

Ada apa dgn CINTA??

" Jodoh itu rhsia Allah saw..Sekuat mana kte setia,shebat mana kta mrancang,slama mana kta mnunggu,sekeras mana kta brsabar,sejujur mana kta mnerima kekasih kta,slama mana kta brtahan brsamanya..jika Allah tdk mnulis jodoh kta brsama org yg kita sukai, kita tetap tdk akn dapt brsama dngnnye walaupon engkau brsusah payah mndapatkannya.. Maka cintailah orang swajarnya..krana orang yg kita cintai blum pasti jodoh kita nanti..kdg2 yg engkau nilai baik untkmu blum tntu baik utk Allah.. sperti firman Allah 2:216.."boleh jd kamu membenci sesuatu,pdahal itu baik bagimu..dan boleh jdi kamu mnyukai sesuatu,pdahal itu tdk baik bgmu.Allah mngetahui sdg kamu tdk mngetahui.."
Yakinlah cinta itu akan indah pd akhirnya"

       Cube kita same2 renungkan ayat di atas.. Jodoh?? Ramai yg trtanya2 ape itu jodoh..Jodoh adalah satu suratan takdir yg tealh dtntukan Allah buat kte dan juga psangan hidup yg telah dtetapkan untuk kte.. Tapi ramai yg salah anggap dgn prkataan jdoh ni..brbalik pada ayat2 di atas, jodoh itu mmg rahsia Allah..sbelum kte dlahirkan ke dunia ni, Allah da catat jodoh,ajal dan maut utuk kte..saya cuba bagi situasi mngikut zmn skrg ni ye..
       Adela si polan ni,dye da kapel ngn pakwe dye lame gler..adelah lbh kurang dlm 6 tahun..mmg kire lamela dyorang kapel..tp tbe2 satu ari tu kte dngar si polan ni kawin dgn org lain,bkn dgn pakwe dye yg brtahun2 tu.. nmpak tak prancangan Allah..walaupon mreka da kapel brtahun2,tapi akhrnya kawin dgn org lain jgk..sesungguhnya Allah lebih mngetahui ape yg da dtentukan bwt kte..
        Di sini saya nk kongsi sedikit tntg jodoh..Jodoh itu bukan berdasarkan nafsu, kekayaan, rupa paras, pangkat dan sebagainya tetapi haruslah berdasarkan Islam  iaitu beraqidah, taat beribadah dan cantik akhlaknya. Jika cinta itu menurut Islam maka cinta itu datangnya dari Allah.
Ramai muda-mudi sekarang bercinta namun tidak semua ke jinjang pelamin. Jangan percaya tentang ramalan cinta / ramalan jodoh di internet, televisyen ataupun cinta monyet (Cinta kanak-kanak di alam remaja). Ini kerana itu bukan jodoh yang sebenar-benarnya. Ada yang cuba mengkategorikan jodoh kepada 3 jenis iaitu:
1) JODOH DARI SYAITAN
iaitu lelaki dan perempuan yang berjalan berpegangan tangan dan menuju ke arah kemaksiatan. Apabila si perempuan tadi mengandung, barulah si lelaki tadi menikahi perempuan tersebut.
2) JODOH DARI JIN
iaitu lelaki yang menyukai seorang perempuan yang tidak menyukai dirinya, lalu dibomohkan dan disihirkan perempuan itu untuk setuju berkahwin dengan lelaki tadi.
3) JODOH DARI ALLAH
iaitu pandangan 2 pasang mata iaitu lelaki dan perempuan sehingga menusuk ke dalam jiwa. Lalu,lelaki itu pun masuk meminang perempuan tadi. Perempuan tadi menerimanya. Mereka bernikah dan bercinta selepas itu kerana cinta selepas kahwin adalah satu2nya cinta yang diredhai ALLAH. Bercinta sampai ke syurga. Itulah yang digelar "Syurga Cinta" tanpa berlakunya sebarang bentuk kemaksiatan.

Ingin saya kongsikan 2 jenis Do'a:
Do'a Mencari Jodoh

Jika anda mengalami keadaan putus cinta, Insya Allah amalkan Do'a kedua ini:
Do'a Putus Cinta

Ini skadar prkongsian kita brsama..di samping mngingatkan kpd yg lain,saya jga ingn mengingatkan diri sndiri agar tidak trtipu dgn prmainan cinta dunia..cintaila manusia berpada..sesungguhnya yg baik dtg dri Allah dan yg buruk dtg dri saya..inshaaAllah..

No comments:

Post a Comment